مهم ترین قوانین اینستاگرام که باید بدانید
در چند سال گذشته به دلیل کرونا و قرنطینه همه ما زمان زیادی را در خانه گذراندیم اما بعید میدانیم هیچوقت حوصلهتان انقدر سر رفته باشد که بنشینید و قوانین اینستاگرام را بخوانید. اصلا هیچوقت از شرایط و قوانین اینستاگرام خبر داشتهاید؟ اینستاگرام تعدادی قوانین سفت و سخت دارد که اگر آنها را رعایت نکنید احتمال این که پیجتان به کلی حذف بشود بسیار بالاست. در ادامه با چوبین همراه باشید تا نگاهی به مهمترین قوانین اینستاگرام بیندازیم تا از بلاک شدن اکانت های شخصی و کاری خودمان جلوگیری کنیم.
فهرست مطالب :
مهم ترین قوانین اینستاگرام
یادتان باشد که اکانت اینستاگرام شما، به خصوص اکانت بیزینسی که معرف کسبوکار شماست، حکم سرمایه شما را دارد. پس باید با رعایت قوانین زیر از آن محافظت کنید.
از اپهای واسطه معتبر استفاده کنید
بیایید ابتدا سراغ اصول اولیه برویم. اگر از یک اپلیکیشن دیگر برای پست گذاشتن در اینستاگرام استفاده میکنید باید از معتبر بودن آن مطمئن شوید و منظور ما از معتبر این است که یا آن اپ از ابزارهای جانبی خود اینستاگرام بوده یا همکاری رسمی با آن داشته باشد.
گاهی اوقات هم از اپلیکیشنهایی استفاده میکنید که بدون این که خودتان با خبر باشید قوانین اینستاگرام را نقض کرده و باعث حذف اکانتتان میشوند. برای مثال از اپهایی که به شما پیشنهاد لایک و فالوور میدهند استفاده نکنید. هیچ کدام از این برنامهها توسط اینستاگرام پشتیبانی نمیشوند و شما نباید اجازه دسترسی به پیجتان را به این اپلیکشنها بدهید. اینستاگرام در بهترین حالت ممکن لایک و کامنتهای فیک را حذف و در بدترین حالت پیجتان را از دسترس خارج میکند.
آموزش جامع اینستاگرام |
از هشتگهای ممنوع استفاده نکنید
همه هشتگها ارزش یکسانی ندارند و استفاده از یک هشتگ ممنوع میتواند پیجتان را از بین ببرد. اینستاگرام لیستی از هشتگهای ممنوعه دارد که نمیخواهد افراد آنها را در پلتفرمش استفاده کند. اگر از یکی از این هشتگها برای کپشن پستهایتان استفاده کنید اینستاگرام آن پست را محدود کرده و به فالوورهایتان نشان نمیدهد. این هشتگها حتی قابل سرچ کردن هم نیستند.
از بعضی هشتگها برای تولید محتوای نامناسب استفاده میشود و همین کافی است که اینستاگرام آن هشتگ خاص را ممنوع کند. برای مثال هشتگهای مربوط به انواع مواد مخدر و شکار حیوانات غیر مجاز ممنوع است. البته همیشه هم هشتگهای ممنوعه آنقدر مشخص نیستند و بعضی وقتها هشتگ سادهای مانند #parties نیز ممنوع است زیرا از آن همانطور که گفته شد برای تولید محتوای نامناسب استفاده شده است.
یک راه آسان برای این که بفهمیم آیا هشتگی ممنوع است یا نه این است که آن را در خود اینستاگرام سرچ کنیم زیرا همانطور که گفتیم هشتگهای ممنوع در سرچ هم نمایش داده نمیشوند.
گرفتار شدوبن نشوید
با دقت روی هشتگهایی که استفاده میکنید تحقیق کنید تا مطمئن شوید معنای دیگری نداشته باشند وگرنه اگر به استفاده از هشتگهای ممنوع ادامه دهید ممکن است دچار شدوبن شوید. شدوبن شدن (Shadowbanning) به وضعیتی میگویند که در آن اینستاگرام پست یا هشتگهایتان را بدون این که خودتان بدانید بلاک میکند. پست پیجهایی که دچار شدوبن میشوند جز فالوورهایشان به هیچ کسی دیگری نمایش داده نمیشود. گاهی اوقات این پستها حتی به فالوورهای پیج هم نشان داده نمیشود.
اینستاگرام لیست رسمی از هشتگهای ممنوعه منتشر نکرده و در عین حال این لیست همیشه در حال به روز شدن است. اگر میخواهید یک گروه مشخص از هشتگها مخصوص برند خودتان بسازید در ابتدا همه را به روشی که در بالا گفتیم چک کرده تا از ممنوع نبودن آنها مطمئن شوید. البته که بهتر است است بسته به محتوای پستهایتان از هشتگهای متفاوتی استفاده کنید. برای مثال اگر همیشه از ۲۰ هشتگ یکسان استفاده کنید اینستاگرام ممکن است شما را ربات تشخیص داده و باز دچار شدوبن شوید.
مانند ربات رفتار نکنید
اینستاگرام ترجیح میدهد کاربرانش آدمهای واقعی باشند و برای همین فعالیت رباتها را سریع تشخیص میدهد. البته پیش میآید که شما از ربات استفاده نمیکنید و به دلیل رفتار مشابهی که با یک ربات دارید اینستاگرام شما را بلاک کند. رفتارهای زیر را میتوان رفتارهای رباتگونه دانست:
- فالو و آنفالو کردن ۶۰ نفر در یک ساعت
- لایک کردن بیش از ۳۰۰ پست در یک ساعت
- گذاشتن بیش از ۶۰ کامنت در یک ساعت
- گذاشتن کامنتی یکسان در زیر چند پست
- استفاده از عکسهایی که از قوانین کپی رایت تخطی میکنند.
- تگ کردن مدوام افرادی که نباید روی پستهای شما تگ شوند.
- فرستادن پیامهای فروش و تبلیغ به کسانی که فالوورتان نیستند.
- آپلود عکس و ویدیوهای بی کیفیت و تار.
اگر کاربری جدید در اینستاگرام هستید اجازه ۵۰۰ فعالیت یا اکشن را در روز دارید و این عدد شامل کامنت، لایک، فالو و آنفالو همه با هم میشود. همچنین میتوانید بین ۲۰ تا ۵۰ دایرکت بفرستید. در یک کلام باید عضو خوبی برای جامعه اینستاگرام باشید. این قوانین تقریبا در همه پلتفرمهای اجتماعی یکسان است، بنابراین اگر هر یک از موارد بالا را انجام میدهید وقتش است که بس کنید!
اطلاعات غلط منتشر نکنید
این مورد کمی پیچیده و بحث برانگیز است. اینستاگرام حقیقتیاب است یا پلیس عقاید؟ چرا نمیگذارد هر چیزی که دوست داریم را بیان کنیم؟ وبسایت خود اینستاگرام در این رابطه میگوید:
« در Instagram، ما به کاهش گسترش اطلاعات نادرست متعهد هستیم. ما برای شناسایی پستها و حسابهایی که ممکن است حاوی اطلاعات غلط باشند، از فناوری و بازخوردهای انجمن خود در کنار هم استفاده میکنیم. ما همچنین با راستیآزماییهای شخص ثالث در سراسر جهان که مسئول بررسی محتواها در بیش از ۶۰ زبان هستند و برای کمک به شناسایی و مرور و هشتگگذاری اطلاعات نادرست و جعلی مورد تأییدشبکه راستیآزمایی بینالمللی قرار گرفتند، همکاری میکنیم.»
به صورت شفافتر، اگر اطلاعاتی که منتشر کردهاید نادرست باشد اینستاگرام آن را محدود میکند. به روشهای زیر محتوای شما محدود میشود:
- کاربران اینستاگرام نمیتوانند پیج یا فردی که منتشر کننده اطلاعات غلط بوده را تگ یا منشن کنند.
- اگر فرد جدید بخواهد شما را فالو کند یک اخطار مبنی بر این که این پیج قبلا منتشر کننده اطلاعات نادرست بوده دریافت میکند.
- اینستاگرام پستهای شما را به دیگران یا حتی فالوورهای خودتان نشان نمیدهد.
- و اما ضربه آخر! اینستاگرام به دلیل این که بر خلاف قوانین عمل کردهاید پیجتان را تعلیق میکند.
و دوباره این قانون در تمام شبکههای اجتماعی یکسان است. برای مثال توییتر در صورت انتشار اطلاعات نادرست اکانت را ۷ روز تعلیق میکنید.
قوانین محتوایی اینستاگرام را نشکنید
اجرای یک کمپین یا مسابقه تبلیغاتی راهی عالی برای جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرامتان است اما قبل از شروع آن بهتر است مطمئن شوید که قوانین اینستاگرام را زیر پا نمیگذارید. مسئولیت کامل نحوه برگزاری مسابقه و رعایت قوانین دولتی کشورتان و همچنین مقررات مربوط به جوایزی که اهدا میکنید، بر عهده شماست. در ادامه قوانین اصلی در رابطه با برگزاری مسابقات اینستاگرامی را میبینید:
- نباید از هشتگ و تگهای نامربوط یا نادرست برای تشویق افراد برای شرکت در مسابقه استفاده کنید. برای مثال سلبریتیها را روی عکس تگ کنید تا طرفدارانشان به شرکت در مسابقه تشویق شوند در حالی که آن فرد هیچ همکاری با پیج شما نداشته.
- باید محتوای پستتان برای گوشیهای همراه طراحی شده باشد و مخاطب را به سایت یا جای دیگری برای ادامه مسابقه نبرد.
- هر برند یا پیجی که در برگذاری مسابقه شرکت داشته باید معرفی شود.
- تمام جزئیات جوایز اهدایی ذکر شود.
- قبل از معرفی برنده در پیج از او اجازه بگیرید.
- تاریخ شروع و پایان مسابقه را ذکر کنید.
- شرایط برنده شدن را توضیح دهید.
- به برنده دایرکت دهید.
همچنین باید محتوای ممنوع اینستاگرام را شناخته و از آنها استفاده نکنید. محتواهای ممنوع عبارتند از:
- خرید فروش سلاح گرم
- خرید و فروش نوشیدنیهای الکلی
- محتوای جنسی
- قمار آنلاین
- نفرت پراکنی بر ضد دین، قومیت و…
- خرید و فروش تنباکو یا هر گونه مواد مخدر
- خرید و فروش حیوانات
- اذیت و باج گیری از دیگران
- پیکجهای مالی که قول موفقیت و ثروت به کاربران میدهد
- خودآزاری یا خودکشی
- تبلیغ رژیمهای غذایی افراطی
- ویدیو یا عکسهایی که خشونت را رواج میدهند
از محتوای دیگران درست استفاده کنید
البته که در شبکههای اجتماعی میتوان از پست دیگر افراد نیز استفاده کرد مگر نه؟ خوب، نه کاملا! بیایید ببینیم که چه کارهایی را نمیتوانید بکنید. معمولا اگر اثری خلق میکنید از همان لحظه حق کپیرایت آن اثر را دارید و به عنوان مالک آن حق انتشارش متعلق به خودتان بوده و از حقوق خاصی برخوردارید. یکی از این حقوق این است که میتوانید به دیگران اجازه انتشار اثرتان را ندهید. اگر کسی اثرش را چه موسیقی باشد چه یک فیلم یا هر چیز دیگری در اینستاگرام به نمایش گذاشت شما میتوانید با تگ کردن فرد آن را به اشتراک بگذارید اما کارهای زیر نقص کپی رایت محسوب میشود:
- دانلود و آپلود پست به عنوان اثری از خودتان
- به غلط ادعا کنید محصول فروشی داخل پست متعلق به خودتان است
- استفاده از موزیک دیگران بدون گرفتن حق کپی رایت آن از صاحب اثر
جمعبندی
اگر پیج کسبوکار خودتان را در اینستاگرام باز کردهاید پس بد نیست از قوانین اینستاگرام خبر داشته باشید. به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است مخصوصا هنگامی که بحث بسته شدن پیج وسط باشد!